Explicatii utile pentru soferii incepatori – cum functioneaza sistemul Bonus Malus?

Majoritatea soferilor autohtoni cunosc pe deplin regimul in care functioneaza sistemul Bonus Malus, insa cei neinitiati in arta sofatului vor dori sa afle cat mai multe informatii utile asupra acestei metode populare de responsabilizare a posesorilor de autoturisme. Principiul de functionare al sistemului Bonus Malus este unul destul de simplist, rolul sau fiind acela de a efectua o evaluare constanta asupra soferilor, determinand care dintre acestia ar trebui sa plateasa o suma mai mica pentru polita de asigurare RCA si cei care ar trebui sa plateasca sume ceva mai consistente pentru a a-si reinnoi asigurarea.

Cum influenteaza sistemul bonus – malus costurile generale ale asigurarilor tip rca? Raspunsul este unul simplu: aceasta masura legala, introdusa si reglementata de catre ASF actioneaza direct proportional cu daunalitatea pe care dumneavoastra, ca sofer, ati realizat-o in perioada de referinta. Astfel, daca in timpul perioadei prestabilite au fost inregistrate daune de natura materiala sau despagubiri sociale platite, atunci in momentul in care veti semna prelungirea politei vi se va aplica o tarifare ce depaseste cu anumite procente pretul pe care l-ati oferit anterior. Aceasta situatie ilustreaza termenul „malus” din sintagma acestui sistem si se aplica, de fiecare data, la reinnoirea politei de asigurare. Pe de alta parte, daca in perioada de referinta nu s-a inregistrat niciun accident rutier, atunci dumneavoastra veti beneficia de o reducere semnificativa pentru anul viitor.

Chiar daca principiul de functionare al acestui sistem este unul intuitiv, exista si situatii in care se aplica un tratament special. Astfel, in cazurile in care se stabileste o vina comuna intre doi soferi implicati intr-un accident rutier, ambii vor fi penalizati prin majorarea politelor. De asemenea, bonusurile pot fi utilizabile si in cazul in care va schimbati autovehiculul, singurele cerinte legale raportandu-se la anexarea documentelor justificative pentru cererea dumneavoastra. Un singur lucru nu se aplica in cazul sistemului bonus – malus si anume cumularea bonusurilor provenite de la mai multe autovehicule pentru unul singur, calculele realizandu-se pentru fiecare autoturism in parte.

Va intrebati cum se aplica reducerile si adaosurile in sistemul bonus – malus? Ei bine, acesta este impartit strategic in 14 clase de bonus, respectiv 8 clase de malus. Si totusi,  pragul maxim al discount-urilor atinse se satureaza la pragul de 50 %, in timp ce penalitatile pot creste pana la un procent descurajator, de 200 %. Asadar, fiecare nou asigurat porneste de la clasa B0 – oferita din oficiu soferilor care nu au fost in trecut responsabili de producerea accidentelor rutiere, urmand ca fiecare dauna acumulata sa fie contorizata la costurile percepute pe urmatorul an in care acesta va trebui sa isi prelungeasca polita RCA. Important este faptul ca nu conteaza data calendaristica in care se produce accidentul rutier si nici persoana care conducea in momentul respectiv vehiculul, ci doar momentul in care au fost platite dspagubirile prin intermediul asigurarii RCA.

In concluzie, condusul prudent, lipsit de evenimente nefericite poate atrage dupa sine o parcurgere facila a celor 14 clase de bonus, urmand ca dupa o perioada de aproximativ 7 ani dumneavoastra sa va bucurati pe deplin de o asigurare mai ieftina cu 50%.

Comentariile sunt inchise.